Redaktørens kommentar   |   linker   |   kopirett   |   kontakt oss
   Turer
   Fiske
   Utstyr
   Friluft
   Fluefiske
   Fotogalleri
   Bokomtaler
korte filosofiske tekster
Er du ny her?

Velg da "turer" i venstre marg. Der finnes kanskje vårt beste stoff. Slapp av noen minutter – drøm deg bort i bilder - og ta deg gjerne tid til å lese og kommentere.

 

Nettstedet håper å inspirere de som drømmer seg frem mot fjellvann, multer, ryper og turer i urørt norsk natur

Det er hva vi kaller fjellogfiske.......

 

Mange er ute etter gode fisketips. De finnes i en sånn overflod at det etterlater de fleste usikre. Her gis en generell veiledning til de et bedre fiske etter ørret og røye i fjellvann. Mer avanserte tanker kommer frem i våre turbeskrivelser og artikler. Der dekkes også fluefiske.


Fjellfiske med suksess: En finnmarksørret tatt på Abu droppen spinner

Slukfiske
Når det gjelder fiske etter fiskenes konge finnes det utallige alternativer: Generelt kan man si at de fleste former for slukfiske etter ørret over halvkiloen krever litt vind på overflaten. Med sluker fins det utallige varianter. Generelt kan man si at sluker har sin dominans for fisk fra 4 hekto og oppover. En klassiker er slukene i Sølvkrokens spesialserie. Vi anbefaler slukvekt på 12 eller kanskje 10 gram. Denne vektklassen er ypperlig for fisk fra halvkiloen og opp. For større fisk har mann sluker som 18 grams Lillauren, Åsenskjea, og Favoritt som også er klassiske ørretfangere. Kjennetegnet for alle de nevnte slukene er den gyngende gangen i vannet. Ofte vrikker disse slukene til seg fisk som egentlig ikke er sultne i det hele tatt.

Virkelig stor fisk (over den magiske 1000 grams streken) tas gjerne med mer sildelignende sluker. Eksempler på dette kan være Jensenpirken, Stingsilda, Møresilda og også ulike kastewoblere. Her kan alle vektklasser på fra 12 - mange og tjue gram brukes. Også enkelte hybridsluker (mellomting mellom skjesluk og tynne sildesluker er gode. Og skal du ha et skikkelig fisketips til ørretfiske etter stor fjellfisk så er det dette: Prøv med en litt større sluk.

I fjellogfiske fokuserer vi ikke så mye på dorging o.l fra båt eller fiske i store innsjøer. Her er ørreten større, men ingenting kan etter vårt syn kan slå følelsen av å lande en kilosørret i urørte omgivelser ved bredden av et lite Norsk fjellvann midtsommers.

Spinnerfiske
Spinnere er gode ørretfangere, og i bekkekulper, elver og vann har mang en fisk tatt spinneren som god fisk. Fisker du i vann som er overbefolket av små ørret eller relativt små ørret (under 3 hekto) bør du velge spinner fremfor sluk. For virkelig små ørret kan slukvekter helt ned i 2 gram brukes med lett haspelutstyr. Abu droppen, Vibrax, Mepps og Panther Martin er klassiske spinnere

Markfiske
Mark er et annet redskap som er veldig effektivt under fjellfiske. Fisk med dupp og markkrok 30 - 250 cm fra duppen. Dette fisket er best ved litt vind, slik at marken får en gyngende gange skapt av duppens bølging på overflaten. Er det vindstille kan man også bruke dupp og skape litt bevegelse ved å dra duppen uhyre langsomt mot land uten å skape bølger. Generelt bør man ha lengre fortom når vinden løyer. Man kan også bruke en dupp der markkroken fritt kan synke mot bunnen ved at man slipper ut snøre. En annen måte å nå bunnen er ved å bruke et søkke. Fest markkroken i enden av snøret og fest på et blysøkke på 8 - 20 gram en 30 - 150 cm foran kroken. Eventuellt går det an å feste marken i en opphenger.

Mark og søkke er utrolig effektivt under nattfiske etter de skikkelig store ruggene, og mange vil nok si at dette er den beste metoden for å lure de virkelige store på kroken. Ørreten siger inn på grunnere vann om natta, på leting etter mat, og ved å legge ut mark og søkke før man legger seg kan frokosten være sikret neste dag. Kritikerne av denne metoden vil nok si at dette fisket er utrolig kjedelig i og med at det er veldig passivt. Men også her som på andre områder innen fiske finnes et utall teknikker og meninger og har du tålmodighet bør du fiske aktivt også her. Prøv imidlertid å ikke kaste ut mark og søkke der bunnen består av store stener. Da vil du mest sannsynlig sette fast og miste utstyret.

Isfiske
Ved isfiske er det vanlig å bruke levende agn eller agn fra døde organismer som reke eller akkar. Marken er naturlig nok ikke så lett tilgjengelig om vinteren men kan kjøpes på de fleste sportsbutikker til overpris. Maggott (fluelarver) er et annet godt alternativ men er kanskje mer effektivt på røya. Du trenger forresten ikke å overbefolke kroken med maggott, fisken biter vel så godt med et par-tre maggotter på kroken. For flere tips om isfiske kan du lese noen av våre turbeskrivelse fra isfiske

Oterfiske og oterbris:
Spesielt etter sankthans når insektene våkner, begynner fluefisket å ta seg kraftig opp. Å fiske med flue og dupp, oter eller vanlig fluefiske blir ved de rette forholdene perfekt i våre fjellvann. Hvis det da er mulig å gå langs land uten for mange sprell naturligvis. Vinden er ikke uten betydning for oterfiskeren. Med en svak vind som lager små, tette bølger får vi en såkalt oterbris.


Ørret tatt på oter - og en perfekt oterbris i bakgrunnen.

Dette er den samme vinden som er som skapt for fiske med dupp og mark. Da er ikke ørretten for sky, og den får lettere tak i fluene enn ved for store krasse bølger. En allmenn oppfatning er nok at med en fin oterbris på vannet, fås mest fisk ved å dra oteren mot vinden.

I dagens "in-tider" er oterfiske ikke kategorisert som høyverdig sportfiske. Likevel kan man ikke komme unna at det å få ørret på håndsnøre er en nervepirrende opplevelse som hører til i manges tradisjonelle friluftsliv. Sammenlignet med dorgefiske med woblere etc fra båt må vel oterfiske fra land være mer enn akseptert eller hva?

Valg av fluer og farger til oterfluene er også et stort spørsmål, og dette blir en smakssak. På sportsbutikker finnes det ulike fluepakker for ulike behov. Svorne fluefiskere fnyser ofte av disse, og av og til med rette. For fjellfiske kan våre fluefiskesider leses, eller boken Fjellfiske av Gunnar Westrin. Boken er beskrevet på vår bokomtale- side, og inneholder smørbrødlister over forfatterens favorittfluer.

Garnfiske:
Mange områder og fiskevann sliter med for mye småfisk, og overbefolkede vann. I slike tilfeller og i store innsjøer kan man godta fiske med garn på fjellet. For at dette ikke skal bli et rovfiske som er ødeleggende i våre vassdrag, bør du ikke bruke for store masker i garnene. Les mer om kultivering, fiskestørrelse og utfisking i andre artikler her på fjellogfiske.no


Vindstille, og trua på storfisken forsvinner.

Hva skal man gjøre når det er helt vindstille på fjellet, og man samtidig er på fisketur uten fluestang. Hvis tidspunktet på døgnet er tidlig om morgenen eller sent på kvelden, kan bettet bortimot være like bra selv om det er vindstille. Sol, vindstille og midt på dagen derimot gjør vanligvis ikke ørreten særlig aggressiv. Spesielt ørretfiske med sluk er ofte helt bortkastet under slike forhold.

En mulighet er fiske med mark og søkke langs bunn, ta seg en topptur til noen fjell i nærheten, eller bare gjøre som på bildet over; sette seg ned og vente på vinden.....

Hvordan få fisken på land?
Alle som har fisket i fjellet vet at spesielt ørreten kan være vanskelig å få has på når den nærmer seg land. Dilemmaet er om man skal prøve å slite ut fisken over en periode, eller å dra den så raskt som mulig inn. Uanssett gjelder det å hindre ørreten i å gjøre byks over vannflata, da kan du miste den kjapt. Samtidig er dette kanskje noe som skaper den største gleden for oss fiskere. Sprek ørret som virkelig går i lufta for å slippe fri. Slike øyeblikk er de som lever i minnet for alltid. For å unngå å miste fisken dette kan det hjelpe med å la ørreten dra ut en del snøre og hele tiden passe på å holde sena stram.


Et bilde fra 80- tallet - innsveiving av fisk var et godt motiv også den gangen

Ved land kommer den vanskeligste biten. Hvordan vippe ørreten opp på land uten å miste den? Prøv å sveive rolig inn de siste 4-5 meterne slik at den siger naturlig inn mot land, da vil den ikke reagere siden den alt er sliten. Rett ved land vippes den lett opp med en dynamisk bevegelse. Høres enkelt ut? For virkelig stor fjellørret opp mot kiloen og over er nok det smarteste å slite den helt ut for deretter å gripe den over nakken inne ved land.

Vi har ikke nevnt håv av en grunn: Ekte fiskere bruker ikke håv.... Tross alt skal ørreten få noen sjanser, og man drasser vel ikke med seg en håv der oppe på høyfjellet??!!

Ørret og årstid:
Når er det beste fisket etter fjellørreten? Vår, sommer eller høst? Det finnes naturligvis ingen fasit på dette, og det er dessuten lokale forskjeller. Mange mener at det beste fisket etter ørreten er når isen går. Og da skal det fiskes helst med mark, eventuelt sluk/wobler, og at spinnerfisket og fluefisket tar over utover året. Vi har ingen sterke meninger her, men tror at det gjelder å være på rett sted til rett tid. Sommer som vinter - er ørreten i feil lune vil man gå tomhendt hjem uansett. Motsatt kan selv den mørkeste høstdag gi fantastiske resultater. Man skal vel likevel ikke skjule det faktum at sommeren og isfrie vann er best for ørreten i Norge.


Høysommer på fjellene i Sogn. Isen holder vanntemp. nede.

I ekstreme tilfeller som ved plutselige værskifter (særlig etter lengre tids stabilt vær) kan ørreten bli helt vill. Er vi på fjelltur en tørr sommer og ser tordenværet komme er det et sted du ikke bør være, og det er i teltet. Da bør du komme deg ut til vannkanten å prøve slukboksen ivrig selv om uværet når klimaks.......

Sluk/Spinner og farge:
Mange mener at en skal velge farge på spinneren eller sluken i forhold til vannets karakter og lysforhold. Her velger vi å avstå fra noen kommentar da vi har opplevd så utrolig mange unntak.


Grunt og klart vann i dagslys - bruk lyse farger? For generelt etter vår mening

Vi har i denne artikkelen prøvd å gi noen tips til tradisjonelt ørretfiske i våre fjellvann. På sidene vil du finne flere artikler og turbeskrivelser som tar opp andre fisketips og erfaringer. Der vil også temaet fluefiske bli behandlet.

til hovedsiden


Skriv gjerne en kommentar til artikkelen. Gjennom kommentarer hjelper du å holde fjellogfiske levende og det setter vi umåtelig stor pris på.

Legg inn kommentar
Overskrift:
Navn:
Kommentar:


Larryvat, 23.09.2017 05:04:19

[url=http://www.wxa.nl/wp-content/back.php?w=144-Viagra-Kamagra-Cialis,Kamagra-Goedkoop-En-Snel,Viagra-Kamagra-Cialis-Levitra/]Viagra Kamagra Cialis[/url] Will not begin a house whitening teeth therapy without coming to the dentist to get an exam accomplished. You may not desire to use any one of these treatment options for those who have without treatment teeth cavities in your jaws. The same thing goes for gum condition. These things ought to be treated ahead of any treatment method. [url=http://www.domain-des-kunden.de/joomlaneu/images/banners/types.php?key=104]Levitra Rezeptfrei Auf Rechnung[/url] The entire housing market is really a sophisticated 1, including the home offering method. Even though you have been throughout the experience before, things are usually altering. That is why it can be useful so that you can receive significant property promoting recommendations, which can be what the subsequent post will almost certainly offer you. [url=http://www.teruyainfo.com/sorteio/bsrating/bootstrap.php?de=22]Generique Levitra Belgique[/url] When you are a female on dental birth control methods, you ought to be mindful which you are taking when you are susceptible to pimples. For the pimples individual low-profestin birth handle medications are the most useful. It is advisable to confer with your doctor about the pros and cons of those, and consider changing. [url=http://www.eccos.med.br/Scripts/blake.asp?ec=67]Cialis Generika Indien[/url]


TimothyDew, 22.09.2017 12:57:57

[url=http://www.barexam101.com/ckeditor/ail.php?y=237]Viagra Shops[/url] The world wide web might be a worthwhile marketplace for companies, as most Americans spend a minimum of some part of their day online. Just as with additional traditional marketing techniques, if you advertise on the internet, it is important to know your market nicely, and focus on your ads with their requirements and wants. [url=http://www.hanzlifts.com/admin/images/logo.php?id=Kamagra-Österreich-Rezeptfrei,Kamagra-Jelly-Österreich,Kamagra-Österreich-Verboten-90/]Kamagra Österreich Rezeptfrei[/url] In the quest for personal-advancement this article will deal with the requirement to create and maintain limitations so that you can bust not successful habits. This process is best fitting in which people will see habits of failure that could correspond with been unsuccessful connections with other individuals or with their individual habits. Listed below are some helpful methods an individual might establish styles in which the business of limitations as well as the maintenance of these boundaries can be a helpful instrument in producing designs of achievement. [url=http://www.teofilos.net/admin/include/class.php?id=105]Levitra Prix France[/url] The arena depicted initially of the report is simply one demonstration of how unpredicted lifestyle may be. Since you now learn how crucial house owner's insurance plans are, use the ideas on this page to be well informed about this kind of insurance coverage. The better understanding you may have, the better guarded you may be.Discover Success Through Operating a blog By Looking Over This Write-up [url=http://www.israeltrip2015.de/wp-content/heart.php?bid=58]Kamagra Gel Online Kaufen[/url]


AnthonyGueks, 21.09.2017 02:31:23

[url=http://www.wueschibo.de/wp-admin/lib.php?track=6]Kamagra 100mg Oral Jelly[/url] If you've been told you have sleep apnea it is quite important that you try to keep a regular sleeping plan. Sustaining a consistent sleep style, comforting during the night and ensuring that you invest lots of time to rest can help you to lower your obstructive sleep apnea signs and symptoms. Apnea attacks have a tendency to lessen if you are nicely rested and obtaining a good amount of rest. [url=https://churrasqueirasonline.com.br/fancybox/source/helpers/home.php?ca=163-Viagra-Günstig-Kaufen-Paypal,Viagra-Bestellen-Schweiz,Viagra-Deutschland-Preis]Viagra Günstig Kaufen Paypal[/url] Asthma attack is a result of a number of activates, consequently the best way to avoid agonizing strikes is always to prevent them. These sparks can be everything from plant pollen to family pet head of hair so it is very important seek specialized help to look for the underlying cause. If this sounds like no choice for you retain an bronchial asthma record, itemizing your pursuits just before an attack to assist to recognize the actual result in. [url=http://www.domain-des-kunden.de/joomlaneu/images/banners/types.php?key=44]Levitra Erfahrungsberichte[/url] For those who have malignancy, insurance firms will hesitate to ensure you. Study your insurance plan options however. Your local federal government office buildings or malignancy help organizations may have much more choices for you. Family and Medical Leave Respond and American citizens with Handicaps Take action may be beneficial to anyone. [url=http://www.hosenrunter.com/wp-content/care.php?p=221]Viagra Rezeptfrei Hamburg[/url]


Eivind , 09.08.2015 16:52:41

Fluefiske i Femundsmarka

Prøv våtflua Jungle Cock, svart evt med gullhode. Det er virkelig en som funker, ikke minst på de over kiloen.


Bekkevold, 28.11.2013 03:21:06

Fornuftig forvaltning

Fang og slipp de største fisken, og kakk de minste fisken. Hva som er stor og liten fisk er relativt, og varierer fra vann til vann. Generell regel: fang og slipp all fisk over seks hekto.


Svein Johansen, 08.06.2013 21:58:33

Det nest beste...

Det nest beste ved en herlig (fiske)tur på fjellet er å få fisk. Det ALLER beste er opplevelsen! Hver sommer er jeg noen dager i Valdres sammen med en god kompis. Vi ligger i campingvogn på snaufjellet. Dette har jeg gjort siden jeg var guttunge (er 52 nå), og med få unntak har jeg vært der oppe hvert år. Når jeg var guttunge lærte jeg både de "riktige" fiskeknepene av både faren min og bestefar. -Men det viktigste de lært meg var å nyte Den Store Opplevelsen det er å faktisk VÆRE der! Kompisen og jeg har vært der både en og flere turer hvert år siden 1996. Vi fisker det aller meste av tida. -Det vil si, vi er ved et eller annet vann det meste av tida :) Når jeg sier det sånn, er det fordi hverken han eller jeg er noen eksperter som forsker på hva ørreten biter på, og når den biter. Vi ER der, og det vi tilbyr ørreten er meitemark, og ikke noe annet enn det. Ok, jeg har mine timer med ditto mange kast med både sluk og spinner, men jeg fikser ikke helt det der. Av oss får de meitemark. Vil den ikke ha det sånn med en gang, er vi tålmodige nok til å vente til den er villig. En typisk dag for meg ved et fjellvann i Valdres er følgende: Opp på morran en gang, solid egg og flesk frokost, kaste et blikk på været, snakke litt om været, dr***e i været, pakke sekken, ta med fiskestenger, gå en halvtime eller to til det vannet vi skal til. Hei, stopp en halv! Det er NÅ tur/fjell opplevelsen begynner. Traske i fjellet uten klokkemas, vi kommer fram når vi kommer fram - ørreten går ingen steder. Det å gå i sakte tempo, nyte den klare luften, høre lydene, erte opp en lemen, plystre sammen med en Heilo... det haster ikke i det hele tatt med å komme ned til vannet. Vi vet hvor vi skal, og hvilken vei vi skal gå. Nede ved vannet er det å sette seg ned litt, bare litt. Kjenne at det har vært godt å gå den tiden det har tatt å gå. Smile litt av den hissige lemenen. Vite at heiloen sannsynligvis er der når vi skal gå tilbake... Fiske - joda, vi skal jo det! Stengene hentes opp, markboksen tas fram. Hvit Dabbo dupp, 0,25 sene, fortom på ca. 2-2,5 m., 4-er krok i enden av fortommen, 2 sprellende meitemarker tres på. Kaste uti. Titte på duppen en liten stund. Vente litt, lea litt - og så la ligge i fred. Er det tørt på bakken, legger jeg meg ned i lyngen. Drar inn noen solide doser frisk fjelluft, og tenker; det haster ikke i det hele tatt. Jeg har den beste opplevelsen akkurat nå! Den nest beste vet jeg kommer, for det gjør den alltid - uten unntak. Vi får alltid fisk i et eller annet antall, og det gjør vi garantert i dag også. -Men akkurat nå haster det ikke. Hvorfor skulle det haste? Jeg har det fint der jeg ligger i lyngen og betrakter livet i nuet. Akkurat der, akkurat da - det aller beste!


Øivind, 31.05.2013 19:26:01

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Store lokale variasjoner her. Noen steder er ørreten bitevillig tidlig på året mens for andre vann er den først på hugget i midten av juni når det svirrer insekter i lufta. Lykke til og håper ørretene biter nå i litt varmere vann.


Aud, 29.05.2013 19:07:17

Isen har nettopp gått, men auren ville ikkje bite.

Sist helg prøvde vi for første gong å gå på fisketur tidleg på året, for vi har jo hørt at då skal auren vere så bitevillig. Vi besøkte tre aurevatn og ein fin elvekulp, men det var ikkje liv. Vi fiska med forskjellige sluar, vi fiska med makk, både makk på botnen og makk som heng ned under dubbelet, men ikkje liv. Vi såg eit el. kanskje to vak. Kunne det vere at vi var for tidleg ute? I eit av vatna var det litt is att i den eine enden av vatnet. Det var sørvestleg bris, sol og ca. 16-17 grader - ein fin dag. Vatna litt ca. 200 moh. Vi har tenkt å prøve dei same vatna til helga, og no har det vore solrike dagar heile tida - er spent på om det blir fisk neste gong.


Kai, 07.07.2012 17:18:13

FISKE PÅ GAUKHEI

Gaukheivannet er ikke det store for tiden. Men følger du turløypa mot øyuvsbu, finner du et vann på høyre side. Der er det mye go'fisk ;)


Rolf vc, 13.03.2012 17:40:18

bra

det var noen brae fisketips.


Harald, 03.08.2011 02:34:48

Takk

Er fint å få tips fra folk som har mer erfaring enn meg :) Folk sier mye forskjellig, men tror nok at noen grunntips, sammen med "prøve og feile" metoden er den beste :) Skitt fiske!


Fiskern^^, 10.07.2011 14:03:03

Perfekt

Etter og ha prøvd disse tipsene har jeg fått mye fisk som jeg har tjent mye penger på! :)


fjellørret, 20.04.2011 12:57:25

fin artikkel

Fine tips, akkurat det jeg lette etter :-)


Kristian, 12.04.2011 20:00:13

Mark og dobb

Har god erfaring m en kombinasjon med dobb med mormyshka nederst og markkrok øverst. Noen småmarker tres på mormyshka kroken og en stor på markkroken. Bruk gul morm. i humusfarget vann. Gjelder også sluker/spinnere.


Jonas, 10.04.2011 22:18:54

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Interessant med skje over marken. Trodde det var poenget at dupp/nylon/krok skulle være mest mulig usynlig. Iallefall for ørreten. Røya er vel mer bitevillig med blink kanskje. Er det forskjell på stor og liten fisk med hensyn til dette. Små fisk er jo som regel ivrig til å bite uansett. Når det gjelder håv er jeg helt enig. Uten gir mer spenning og hvorfor dra med seg den mettalldingsen som kroker uansett hekter seg fast i på fjellet.


Tommy Skogland, 10.04.2011 14:55:31

bruken av håv eller ikke...

når det kommer til bruken av håv eller ikke vli jeg si det kommer ann på erfaring mht. landing av fisk,husk at det er meninga at ørreten skal være ganske trettet ut når den tas inn på grunt vann (mellom 15-30cm). Personlig føler jeg mer spenning og at jeg gir fisken en liten ekstra mulighet til å slippe unna,det er jo spenningen vi er ute etter egentlig,ikke sant..!


Tommy Skogland, 10.04.2011 14:43:01

markfiske med dupp

en ting som har berget meg mer enn en gang når det gjelder dupp og makk i nesten helt rolig vann er å feste f.eks ei skjei fra en dårlig splnner ca 30cm over marken,har blitt overasket av hvor mye den lille blanke tingen har. Gi det ett forsøk,tror ikke du vil angre på det



stian, 11.08.2010 20:01:51

spinner

Bruker nesten aldri farger , svart og blank/kobber spinnere! Mener at ørreten liker blank spinner når det er littovrslyet og trist ute etter mine oppleveser! Den mørke ved sterk sol lys i vanne! Men jeg mener også at man skal være flink til og bytte sluk litt av og til! Mvh stian


red, fjellogfiske, 23.07.2010 20:12:00

Re:spinnere

Hva som er best av svarte- eller sterke/fargerike spinnere kommer an på mange forhold. Det er eget avsnitt om dette i artikkelen. Mange hevder at svarte spinnere er å foretrekke tidlig eller sent på sesongen, gjerne i fjellvann med lite lys. Fargede spinnere kan være best når vannet er varmere og lyse klare vann.

Vi har opplevd så mange unntak at vi alltid tar med oss både mørke og fargede spinnere :)


magnus, 23.07.2010 19:24:31

spinnere

går det bra og bruke svarte spinnere eller er det best med sterke-fargerike farger


atle, 10.04.2010 11:02:29

kano og håv og stang

det er lurt og bruke håv i kano ddet er veldig viktig ellers kan du risikere at du mister fisken og ally kano er et bra tips i kano;D og stan må du ha og merke er enkelt abu garcla det må du ha i snele osså bra valg men brad side i fiskle:)


KA, 01.07.2009 21:42:27

Håv håv og atter Håv

..bruk av håv eller ikke.. man bør hvertfall kjenne til hva slags utstyr man har og være sikker på at man klarer å dra i land fisken.. og ja.. mister du den.. da har du og garantert skadet fisken.. men sikkert morro det og...


ørretfisker, 13.05.2009 22:00:29

Generelt tips

det finnes så mange forskjellige teorier om hva som fungerer best av type og farge. men det som er sikkert er at viss man f.eks prøver en kobber og svart 10 gr møresild og det ikke fungerer. så bytter man til noe annet. prøv masse forskjellig og du vil da til slutt finne det som fungerer den dagen på det vannet.


kalle, 19.10.2008 01:55:38

kjempe ørret

kom til kvaløya i tromsø, masse fisk i et vann som kalles broxskervannet


JK, 12.08.2008 20:58:57

43 ørret på 2 timer

Hei... Var å fisket igår i ett lite fjellvann,2 timers gange fra nermeste vei,iløpet av 2 timer fikk vi 43 ørret,fra 2 til 6 hekto...men en del var magre,stort hode iforhold til kropp,noe som tyder på for mye fisk iforhold til mat,mens noen fisk var meget feite og fine...hva kan dette ha seg? noen var og røde i kjøttet mens noen bleke,i ett vann som er 150*200 meter kansje,hvordan kan det variere så mye på fisken i ett så lite vann? de spiser da det samme? Kommer ikke fisk fra nnet vann heller.. Er det mulig å "yngle" marfloge i vannet? evt hvordan?


Christer, 20.07.2008 18:20:30

Man må gå og utforske natur for å finne paradis

Dere som spør etter hvor de beste fiskevannene er, ikke bare spør om det, gå heller ut i naturen og let. Det er også en fin opplevelse. Det beste er jo å gå en stund i naturen og finne vannene som få orker å bruke tida si på å finne. Det er der det er best. Det jeg mener er at man bør legge av litt tid og gå og oppleve natur for å så finne et BRA fiskevann. Tåpelig dere som spør etter de "BESTE" fiskevannene.. Det er jo ingen vann som er rangert akkurat... Think before you speak..


geir, 10.07.2008 11:18:34

Fiske på blefjell

Nåken som har tips til gode fiskevatn oppe på blefjell v/kongsberg?


olav, 03.07.2008 12:53:52

Fiske på Gaukhei

Har hørt at fiske rundt Gaukhei har vært dårlig til nå i år. Noen som vet om dette stemmer ? Hilsen halvkiloen.


Ragnar, 30.06.2008 21:58:05

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Stort sett de fleste vann vestover mot Sirdal og nordover mot Setesdalsheiene,(Øyuvsbu) er fulle av fisk. Røye og ørret, og det er ikke alltid de største vannene som inneholder de største fiskene.Let og prøv, sånn er det vi andre stort sett finner "våre vann" Skitt fiske.


Odd, 30.06.2008 14:43:47

Ørretfiske på Gaukhei

Er det noen som har gode tips til gode ørretvann rundt Gaukhei. Takk på forhånd.


Christer Mikalsen Mathisen, 18.06.2008 21:52:51

Hvor er dette?

Hei. Fin artikkel dette her. Mye å lære, og gode tips. Fisker selv ørret og røye(rør) i finnmark. Jeg fisker ved Berlevåg. Men hvor er det bildene er tatt? Altså hvor i finnmark. Hilsen fiskern.


Roger , 15.06.2008 23:36:53

landing av storfisk

kom nettopp hjem fra helgatur der jeg brukte lørdagskveldn på fjelltur. Fjellevannet ga meg en ev sine mange flotte ørreter. kubben veide 2,2 kg og ble landet sliten uten håv. Turbeskrivelse kommer. Det første jeg gjør når jeg kjenner storfisk er å holde stanga opp samtidig som jeg slakker (litt) på bremsen slik at fisken får dra ut noe snøre,men alltid stramt. prøve å få den til å gå ned i vannet. Så bestemmer jeg meg for landingsplass, helst en plass der det blir grunnere og grunnere og fisken dras rolig inn til du får handa over nakken eller i gjellene. Man må prøve å unngå at fisken kommer over vannflata før man griper den. Mistet mang en ørret der jeg har prøvd å dra den opp fra vannet. Vet ikke om du ble noe klokere johnte!! ser ut som du har funnet deg noen skikkelig gromvann med stor ørret. Skitt fiske!


johnte, 15.06.2008 19:08:58

storfisker m/ medium pers

takk for gode tips:) har pers 1,5 kg når det gjelder ørret, tar ørret på over 1kg hvert år, men har en tendens til og miste de store under landing! har mista en del på 3-5 kg. senest i forgårs mista jeg en fin en på rundt 3kg, satt bare i en krok, og den nyinnkjøpte håven lå selfølgelig igjen i bilen! men fikk en fin en på siste kastet da. ca 9 hg. så den ble ihvertfall en trøst. dere kan gjerne gi ut noen tips om når storfisken er klar til og landes, for det virker som den finner igjen kreftene til og med når den har lagt seg på sia for en\te gang og begynner å se halvdau ut!


Petter, 07.05.2008 12:00:40

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Jeg bruker heller ikke hov, og det utrolig hvor sjelden jeg mister fisk pga dette.(Fisker bare med flue) Hvis forholdene tilsier det, kan du land-dra fisken, hvis ikke tar du den bakerst ved sporen eller rundt gjellene. Ullvott hjelper på grepet, men stort sett går det bra uten og. Du må bare kjøre fisken litt lenger enn du ellers ville gjort. Hov er ekstra vekt og plundrete i kjerr og småskog.


Arne, 07.05.2008 09:31:29

Den var orginal

Den har jeg ikke hørt før. Kanskje ullvott blir det neste å ha med på tur.


Gåløya, 05.05.2008 13:13:19

Tips til "hov"

Bruker ikke hov når jeg fisker, men en ullvott..med den på handa kan jeg gripe finsken ved land og den sitter bom fast i grepet. prøv !


Øivind, 13.07.2007 08:48:22

RE: Bris på vannet

Fisker du med flue eller sluk er nok en bris å foretrekke. For slukfiske kan en frisk bris også være fordelaktig. For markfiske spiller dette mindre rolle.

Det er nok delte oppfatninger om dette.


Torbjørn Johansen, Namnå i Solør, 12.07.2007 23:38:36

BRIS PÅ VANNET

Det er lettest å få ørreten i bris på vannet?


thomas , 05.07.2007 17:01:40

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

noen som har vært i taumevatn og langs dnt løypa og fiska. skal der der snart og trenger noen TIPS :-) TAKK PÅ FORHÅND!!


Ø.Bakken, Koppang, 10.06.2007 13:07:00

Stor ørret

Er det skikkelig dårlig vær på fjellet, så fisk dypt.Fikk en ørret på 3,75 på Hardangervidda. Fisket da med en rød 21 grams sluk ( triumph ? )m/reflex.


carlos, 11.04.2007 14:07:37

bra sie!!

bra side,mye fakta.lærerikt.


Slukfisker, 18.03.2007 15:48:25

Fisk dypere

Biter ikke fisken - fisk dypt med rykk langs bunnen!


martin espeland, 17.03.2007 07:48:25

sluktips til fjellørretfiske

Jeg har fisket menge år i sirdalsheiene og stort sett fått mest fisk på lillauren sluk, men de siste årene har jeg funnet ut at atomsilda er en kjempegod auresluk. I alle farger men best i svart/hvit og rød/svart. Dette er en sluk som er utrolig god å kaste langt med. Er det grunt vann er de minst 6 - 12 g og, men er det nor dypere er også 20 g meget bra. Noen utgåtte sluker sølvkroken/favoritt rød/svart er også kjempegode men er nesten umulig å få tak i lengre. Møresilda i ulike varianter er også god.



Maren, 24.01.2007 13:28:12

Bra jobba

Jeg liker ørretfiske og dette var lærerikt


cato andre, 25.10.2006 14:05:18

bra sie!!

konge sie!! my bra fakta å bilda!


Christian T., 03.08.2006 09:15:28

Re: Oterfiske

Rapala- oter høres jo spennende ut. Det har jo opp igjennom tida vært mange som bl.a. har fisket med spinnere og/eller sluker istedet for fluer på oteren. Effektivt om det er litt vind på vannet. Vind er forøvrig en forutsetning ved alt fiske med oter for at ikke fisken skal gjennomskue fangstmetoden. Oteren består av ei fjøl som det er festet et snøre i. Legg fjøla i vannkanten. Om du da drar i snøret glir fjøla utover i vannet. På den måten kan man slippe ut mer og mer snøre slik at alle fluer, spinnere eller woblere kommer ut til ønsket avstand fra deg. Dermed er det bare å dra snøret langs land i et normalt fisketempo, eller ro i ønsket tempo med båt. Dersom du ønsker redskapet nærmere land - dra inn snøre, og slipp ut snøre for å få det lenger fra land/båten. Det kan være lurt å variere litt tempoet for å se hva som fungerer best. Fordelen med oter er jo at den dekker et mye større område. Broderen tok en ørret på 2,4 kg med oter og alle som sier at det er annenrangs sportsfiske burde prøve. Mer nervepirrende enn å dra storfisk inn med hendene skal man lete lenge etter. Oter er dog forbudt enkelte steder nettopp pga at det anses som for effektivt. Her ligger også kimen til konflikt i mange sportsfiskekretser. Skitt fiske!


Trond.A.S, 02.08.2006 13:17:31

Oterfiske med rapala

Har sett at det har kommet en ny form for oter, nemlig rapala-oter. Jeg har aldri fisket med oter før, men ble litt fristet til å prøve nå. Skal opp til Tinnsjøen og prøve å lure storørreten fra båt. Hvordan fisker man egentlig med oter?


Jonas W., 30.07.2006 14:11:59

Bra ørretvann i Golsområdet..?

Hei, er skikkelig nybegynner. Men har hytte på golsfjellet og er på utkikk etter et godt vann å fiske ørret i, noen tips?


Bård H., 22.07.2006 10:08:48

Dette er gøy!

Takk for at Dere på denne måten bidrar til lærdom for nye generasjoner!


Erik, 21.07.2006 21:43:41

Fiske på Finnskogen

Er det noen som erfaring med ørret fiske på Finnskogen ? Jeg fikk 6 stk. 0.5 kg`s på 2 timer.


Stian Solli, 14.07.2006 18:23:36

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Nå har jeg lest alt av tips her inne å tar ihvertfall med meg de som går mest igjen:) Skal på 4 dagers tur i saltfjellets mange fine fiskevann. Håper noen av tipsene lurer stor ørreten:) Ha en fortsatt fin fiskesommer.



Bjørn B., 13.07.2006 12:16:34

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Bruk både en Gulp-mark og en levende mark. Da får du bevegelsen i den ekte marken, og lufta fra den falske. En vinner.


Frank Nielsen, 13.07.2006 11:19:32

Re: Gulp!

Joda, har prøvd gulp etter ørret, og det virket faktisk. Får riktignok , etter min erfaring mindre napp i forhold til EKTE mark. MEN FOR ALL DEL, De virker. SKITT FISKE


Trond Enger, 09.07.2006 18:01:08

Gulp!

Noen som har prøvd gulp (gummimark) på fiske etter ørret? Hørt dette skal være veldig bra på laks i elver, men hørt lite ang ørret, og ikke fått prøvd selv ennå heller.


n00b, 06.07.2006 17:09:30

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Bare lurer på hvor langt forran sluken har dere fluene og hvordan fester dere de?


Bjørn B., 06.07.2006 08:57:35

Re: Fluer foran sluken

Selektivitet, slik fluefiskere tenker om det, handler om at fisken blir fullstendig opptatt av å beite ett insekt, og ikke vil ha noe annet. Min mening er at (flue)fiskere ofte tillegger selektivitet "skylda" for at de ikke får fisk, mens det egentlig har å gjøre med fiskerens selektivitet. En sluk "imiterer" en fisk eller noe annet kryp, f.eks er toby-slukene svært gode imitasjoner av tobis i sjøen. Men å få fisk etter å ha byttet fra en Spesial til en Herring Jig, handler neppe om selektivitet. Sistnevnte går dypere i vannet nesten uansett hvordan du fisker den, og derfor kan slukbytte helt enkelt føre til at sluken kommer ned til akkurat der fisken står på det aktuelle tidspunktet (og hvor fisken egentlig spiser masse rart). Et meget godt tips jeg fikk fra Hans van Klinken (mannen bak flua Klinkhamer), var å bytte fluer (el sluker) når man får fisk. De fleste bytter fluer når man ikke får fisk, men med den motsatte strategien vil man få mer kunnskap om hva som funker og ikke funker i akkurat det vannet du befinner deg.


Christian T., 06.07.2006 08:47:22

Re: Fluer foran sluken

Har opplevd mange lignende episoder som Kjetil her. Et tema som er mye omtalt i fluefiskesjangeren men lite ved slukfiske. Ørreten kan være meget selektiv. En gang i Tiplingan i Børgefjell ville den bare ha spesialen i blå og blank. Bet hele tiden men kun på den sluken. En annen episode var da jeg teltet over ved et vann og fisket kontinuerlig med mye forskjellig utstyr uten napp. Utpå andre dagen kom broderen på besøk med en helt ny sluk (Herring Jig) som ga 2 kilosfisker i løpet av de første minuttene. De siste par årene har jeg derfor byttet mye sluker/spinnere/fluer når jeg er på tur, mens broderen har blitt et vanedyr ved å kun bruke spesialen eller Lillauren. Biter den ikke på det så er ikke fisken i bettet er hans mening.


Kjetil Kløve, 04.07.2006 13:56:09

Fluer foran sluken

Jeg bruker alltid 2 våtfluer på opphengere foran sluken. Veldig ofte tar fisken fluene. Det sies at denne metoden kan vekke jegerinstinktet hos ørreten da den oppfatter sluken som en mindre fisk på jakt etter mat og tar derfor fluene foran snuta på den lille (sluken). Ifjor gjorde jeg forøvrig en interessant observasjon (det var tidlig på Hardangervidda med stor vannføring/snmelting). Jeg hadde først en blå/blank Spesial-sluk med 2 fluer foran. Fikk 2-3 ørreter på ca 6-700 gram, samt at hadde sikkert 5-6 napp på samme størrelse. Etter litt ble det rolig og jeg bytta så til en rød/kobber Spesial istedet. Da gikk fisken igjen bananas, men nå var det KUN fluene som fikk gjennomgå. Fikk 4 ørreter til på 7-800 gram og mista 2-3 stk. Alt dette iløpet av 1-2 timer på samme halvøy på 100-150 meter. Det var helt klart at ørreten oppfatett den blå og den røde sluken på forskjellig måte. Noen som har opplevd noe lignende?


av: Frank Nielsen, 30.06.2006 16:15:22

Nyåpnet ELDORADOvann. i HEDMARK Våler i Solør

Tips til alle ørretglade fiskere. INNLANDSFISKE er også en opplevelse. Holtsjøen er et vann om er åpnet iår etter lang kultiveringsperiode. Dette vannet inngår i Eldoradovannene i Våler i Solør. Anbefaler alle å ta en tur hit å fiske. Personlig har jeg fått hittil i år 7 ørret, hvor den største var på 2641 gram. PUH. Ellers har snittet vært på 750-1000 gram. Alle ørret er tatt på samme sluk. Lilleauren 7g. Disse vannene er også ideelle for barn. Mange fine plasser inkl. badestrand. SKITT FISKE alle "fiskeidioter"


Ragnar, 27.06.2006 17:07:58

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Hei Kurt. I området nord for Gaukhei og Stakkedalen mot Øyuvsbu og Brokke -Suleskarveien, er det flere vann med sror fisk,men de står dypt utover sommeren så det lønner seg å fiske med litt tunge sildesluker. Hvilke vann du skal velge er opp til deg sjøl,det er bare å prøve,me det kan lønne seg å ta avstikkere fra de merkede stiene.Skitt fiske.


Simen, 27.06.2006 00:23:19

Uten håv er du solgt på stor fisk

lykke til med å mist en stor fisk dere håvhatere. hehe


Kurt Jahnsson, 20.06.2006 17:11:10

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Ønsker å få tips om gode ørretvann i setesdalsheiene. Gjerne i område fra Bortelid i sør til Brokke-Suleskardveien i nord.


Christian T., 15.06.2006 15:20:57

Uten håv? (iallefall på fjellet)

Drar du på langtur i fjellet og lurer på hva du skal la være å pakke i sekken for å spare vekt eller volum? Ja da er håv det absolutt første jeg anbefaler deg å legge igjen. Ta heller med god mat, en pils eller to, kilosvis med sjokolade, en flaske akevitt, godt tilbehør til fisken e.l. Det blir patetisk å kalle landing av fisk med hendene for lek. Ved å fiske har man jo godtatt lek i utgangspunktet. Kan man gjøre noe man allerede gjør (ref: bli noe man er)??? Lærte på en av de første fisketurene kunsten å holde arma bak med stanga i stram bue, mens jeg fra knestående plukker opp fisken med et herlig tak rundt gjellene med den andre hånda. Ekte fiskeglede og ren lykke!


Øivind, 15.06.2006 14:36:45

Uten håv er du konge

Vi er ihvertfall enig i at vi er uenige. Fisk er også matauk for min del, -ikkeno catch and release her. Men gleden er størst uten håv. Da må man gjerne slite den ut litt lenger og bruke presisjon i den avgjørende fasen for landing. Prøv uten noen ganger og dere vil legge igjen håven hjemme:)



Simen, 15.06.2006 13:38:18

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Absolutt ening Ragna. drive å vippe rundt med en fisk a gitt.


Ragnar , 13.06.2006 23:41:29

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Herlig Simen,at der er flere enn meg som synes at fiske er oe annet enn å leke med et levende vesen som har gjort en tabbe å bite på en krok. Å få den på land og avlive den,må jo ligge i i enhver Veidemanns natur. Ikke å leke med den!


Simen, 13.06.2006 22:11:06

Kommentar

Ekte fiskere bruker ikke håv? Det er noe av det dummeste utsagnet jeg har hørt. kanskje fiskeren her sliter med å håndtere håven og sveive fisken samtidig, jeg vet ikke, men fisk på over kiloen har jeg ikke vippes rundt med. En ekte fisker håver fisken sikker og smidig. Dessuten er du avhengi av håv under fluefiske for krokene ikke er så store og så mange.


Øivind Mollan, 12.06.2006 11:51:08

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Å fiske uten håv gir høyere puls og spenningsnivå og er mye morsommere. Det er de siste meterne du kan se storørreten inn i hvitøyet og kjempe den siste avgjørende kampen;) skitt fiske!


thomas t, 11.06.2006 22:52:33

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Må vel svare ragnar!.Jeg har aldri mistet noe fisk av betydning p.g.a. mangel på håv.Har mange fisker i kilo-tokilosklassen som er tatt opp med høyrehanda.Man må jo kjøre fisken før man drar den på land,det er jo en del av opplevelsen for meg da.Hva du gjør er din sak....


Ragnar, 11.06.2006 22:40:41

Fisketips (røye- & ørretfiske på fjellet )

Bruk av håv,er vel et must når det gjelder å lande fisk safe.Å "leke" med fisken har ingenting med seriøst fiske å gjøre.En fisker da for å skaffe seg noe å spise. Er det selve kastet og teknikker som er det store bør de starte med Casting i stedet for fiske.


thomas tørriseng, 11.06.2006 22:24:56

Bruk av håv!

Føler eg må svare tom erik angående bruk av håv.Jeg bruker heller ikke håv,da det er en del av spenningen med landing av fisk!.Mister jeg fisken ,er det som regel jeg om har gjort en dårlig jobb.Det er kjedelig å miste,men da er du mere forsiktig neste gang.Fisken må få en siste sjanse den også,tross alt.Men det er nå min mening,det viktigste er jo at vi er ute å fisker!.Ikke sant?


tom erik pedersen, 11.06.2006 15:54:12

håv!

Ekte fiskere bruker ikke håv!!! største tøvet jeg noensinne har hørt,se for deg at du mister drømmefisken på f.eks 2.5kg en halv meter fra land og fiskekompis står på andre siden av vannet.tror han,eller for den saks skyld noen andre på deg da?NEPPE... sorry alle "ekte" fiskere,håv er fast inventar i sekken min ihvertfall:) skitt fiske alle menn og kvinner:)


Fiskegal, 23.01.2006 13:10:44

Supert

kjempe flott side!! liker spesielt alle tipsene.. kjenner meg igjen i noen av episodene.


Arne Langaas, 10.10.2005 15:13:33

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

Delfin Slukfabrikk i Trondheim lager Åsenskjeia: http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/slukfabrikken_delfin_as/1857801034.htm


Bjørn B., 22.09.2005 16:06:36

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

Ja, så lenge det er isfritt er det mulig selv om det kan være vanskelig. Tørrfluefiske handler stort sett om fjærmygg (se artikkel "Det vanskelige fjærmyggfisket"). Ellers blir det nymfer/våtflue/streamere. Hareørenymfa eller Butcher kan funke (siste både som våtflue og streamer) avh av hvor du fisker. Men høsten er utrygg, og ville ha satset på under 1000m. Vann i lavlandet har bare godt av den kalde høsten, da varmen har gjort disse til dårlige ørretvann sommerstid. F.eks. kanonforhold i mange skogsvann om dagen, sjekk ofa.no.


Reidar Skar, 21.09.2005 22:15:29

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

kan det fiskes med flue ut på høsten over 1000 m når tempraturen ligger på pluss siden. og i tilfelle med hva slags agn<+ mvh Reidar


Tor-Kjell Grytnes tkg@organizer.net, 27.08.2005 20:37:33

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

Jeg bruker mye såkalt ørretbomer fra Milo når jeg fisker etter ørret. Fisker mye på Hardangervidda. Denne dobben går svært pent i vannet, og jeg kan bruke fortom opp mot 3 meter med 2 fluer( tørr eller våt) uten å få backlash. Det er flere typer av bomberne. En type ligger i overflaten, en annen går 20-50 cm. dypt, pluss andre som går enda dypere. Fungerer bra til sjø-ørret også. Et annet tips når man fisker med dupp og flue er å ha på en liten markbit som tres på fluekroken som en "kropp" på flua samtidig som det da blir noe å spise for ørreten. Er det bare flua rekker den ofte å spytte den ut når den ikke "smaker" noe.


Christian Tørriseng, 16.08.2005 13:51:39

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

I lærebøkene kan man ofte lese at fisken ikke klarer å reprodusere seg uten en skikkelig gyte-bekk. Men jeg har selv sett at ørreten gyter også i fravær av dette. I et vann er det en tydelig sand-/grusbanke, mens i et annet er det kun myr og vannplanter over hele vannet. Jeg tror påvist gyting skyldes at fisken tilpasser seg, men om det samme vil skje i ditt vann er vel usikkert selv om jeg tror det er mulig. Er vannet fisketomt og du setter ut 10 cm lange ørretyngel vil fisken bli ca. halvkiloen neste sommer for deretter å øke til kiloen året etter. Næringstilgangen og antallet fisk vil deretter bestemme videre vekst.


Tor, 16.08.2005 12:40:37

Fisketips ( ørretfiske på fjellet )

Hei! Familien har et lite vann (100*50*4 m) som jeg har søkt om å sette ut ørret i. det har vært ørret der for mange år siden på over kiloen, men er utdødd som følge av overfiske. Jeg lurer på om ørreten vil klare og reprodusere uten skikkelig tilsig fra bekk/elv? Det lever mort og kreps der, og det er rikt insektliv der. Vennet ligger i oslofjord området. Mvh. Tor


GK, 10.08.2005 23:23:48

Femunden 05

Har padlet rundt i Femundsområdet i nesten en uke. Fin tur - men vått nordavær -> dårlig bett. Men så: Siste kvelden klarnet det opp på magisk vis, vi fant et vakkert vann - dog uten vak...fisket siste halvtimen med solnedgang..så måtte vi gå til leiren. Et siste kast bak over skuldera med en liten bronsespinner langs sivkanten og en flott 1,4 kg spenstig ørret kunne landes. Sena sleit i kampen, men et "volleyballdukk" ned med venstrearmen berget fangsten:) Fikk ellers Harr på over kiloen + fine gjedder og min første abbor.


Roger Tørriseng, 05.08.2005 08:51:54

Tips til fjellfiske etter ørret

Oppbevaring av fisk langt inne på fjellet kan være en utfordring,gå inn på artikler og les"torvmyr fjellets fryser".Skal du ha med ørreten i sekken gjelder det samme prinsippet,pakk den godt inn i mose/torv.


Sm, 05.08.2005 02:22:24

SV: Tafjordfjella

Kva slags vatn vil dykk anbefale i Tafjordfjella? Er ute etter kilosørret. Send gjerne tips til admin(at)haspelfiskesiden.com


LaH, 05.08.2005 02:20:33

Tips til fjellfiske etter ørret

Men kan noen gi et tips om hvordan en kan oppbevare fjellørret over et par dager langt inn på fjellet? Har dessverre dårlig erfaring med at den lett blir fordervet i sommervarmen


Tormod, 03.08.2005 11:36:00

SV: Hallingskeid-Finse

Her har du et luksusproblem. Sjekk kartet og 1000 innbydende fjellvann ligger og venter på deg. Særleg om du har noen timer å gå.


Stig, 02.08.2005 21:44:44

Sv: Sammenleggbar kano

Med en sammenleggbar kano er det selvfølgelig en helt annen sak. Ville nok allikevel vurdert å bære kanoen opp fra Haugen framfor å følge Røvolbekken oppover. Det er mye stenrammel og stedvis myrlendt langs bekken, noe som ikke kommer fram av kartet.


Kjartan Otterå, 02.08.2005 19:08:15

Hallingskeid-Finse

Bergensbanen er fin å komme seg til fjells med. Nokon som har erfaring frå fiske i dette området? Gode fiskevatn få timar frå desse plassane?



Espen Knutsen, 02.08.2005 14:47:52

Tips til fjellfiske etter ørret

Hei! Var i Rendalen å fisket ørret i helga, en stor fornøyelse å fiske i en så fin elv og få sååå mye stor ørret. absolutt å anbefale :)


Magne, 01.08.2005 23:46:37

Sammenleggbar kano

Kanoen kan deles opp i spant og duk og bæres som ryggsekk...Er det da fremdeles vanskelig å komme opp v Røvolbekken (evt 2 bæringer) og ned til Roasten etter å ha padlet nesten sammenhengende (sett på kart) til et punkt der det bare er 700 - 800 m ned til Roasten? Har lyst til å prøve...fortell mer om hvordan det ser ut:))


Tarjei, 01.08.2005 12:15:15

SV: Tafjordfjella

Takk for svar G.K.! er litt redd det er mye snø ja. Jeg har tenkt meg til områdene øst for Tordsvatnet, her ligger vannene på 14-1500 moh, ekte fjellfiske mao;) Må bare håpe de er isfrie.


Stig, 01.08.2005 09:27:19

SV: Femundtur

Å bære kano opp langs røvolbekken, synes som et håpløst foreteende. Hvis du/dere ikke på død og liv må innom nevnte tjern, ville jeg nok heller satset på å bære de nødvendige strekninger langs Røa for å komme opp til Roasten. Det er nemlig ganske så kronglete terreng fra Røvolfjellet og ned til Roasten om man skal bære kano.


Magne, 31.07.2005 23:57:53

Femundtur

Skal til Femunden på torsdag med allykano. Vurderer å bære fra Røvolbekkodden / Røvolbekken til Røvoltjønnane og padle innover mot Roasten derfra. Er det bærbart fra Røvolbekken?


G. K., 31.07.2005 23:38:38

SV: Tafjordfjella

Var i Tafjordfjella for et par dager siden. Mye snø ennå(!) høyt oppe, men det blir sikkert ok om et par uker. Prøv de små pyttene rundt de store:) Gå gjerne inn fra Geirangersida v. Djupvasshytta. Padla med Kano sist jeg var der: Kolbeinsvatnet - Viavatnet - Hamsedalen og langs hovedveien tilbake. God tur!


Tarjei, 31.07.2005 18:33:04

Tafjordfjella

Hei G. K. jeg har tenkt meg til Tafjordfjella/Reinheimen nå i midten av august. har du noen tips? send meg gjerne mail på icarex22*gmail.com *@


G. Kjerstad, 29.07.2005 12:19:39

Tips til fjellfiske etter ørret

Jeg får mest fisk (store og små) på bronsespinnere (4 - 8g) med rødt / sort (vann fra 300 - 800moh) Over 800 - 900moh..sorte spinnere med gult. Veit ikke hvorfor.. Hvilke erfaringer har dere medfargevalg på spinnere sluk i forhold til lysforhold / bunn og høyde? Til slutt: Prøv Tafjordfjella!


Kjell Berglund, 27.07.2005 21:23:34

Tips til fjellfiske etter ørret

Skal gå fra Halne til Rjukan i begynnelsen av august. Ønsker tips om gode fiskevann/elver på denne strekningen.


Are Christoffer Lorch Falch, 19.07.2005 17:57:38

Tips til fjellfiske etter ørret

Er det noen som har kjennskap til Rødalen? Skal dit i august noen tips?


Are Christoffer Lorch Falch, 19.07.2005 17:55:14

Tips til fjellfiske etter ørret

Hei fin side! Skal til Femundsmarka snart noen forlsag hva jeg skal bruke? farge på spinner sluk? erd et noen som veit om noen små fjellvann eller ørret tjern der det ikke er uvanelig å få ørret på minste mål 500gram helst må vanna ligge ved tynset,elverum,rendalen,engerdal


macken, 17.07.2005 22:59:55

Tips til fjellfiske etter ørret

fikk fjellørret i et lite fjellvann i går.1000m oh. 1,7kg på rød og blank møresild!! ca 20`c og helt stilt


Gebba, 15.07.2005 16:03:06

Tips til fjellfiske etter ørret

Tok 2 ørreter på 850 g og 900 g med mark og søkke i går. Jeg er ikke enig i at dette er passivt fiske, det er ikke noe vits å slenge ut marken og tro at dersom den ligger der lenge nok så får du fisk. Min erfaring er at fisken biter relativt kjapt dersom den er i humør og ikke minst at marken er synlig for den. Er den skjult under en stein fisker den svært dårlig. Jeg lar aldri marken ligge urørlig mer enn 5 minutter.


Remi, 11.07.2005 23:07:43

Tips til fjellfiske etter ørret

Tips til ørret fiske m/sluk. Tålmodighet og hyypig skifte av sluk har jeg erfart funker bra. Dro i land en 4,8 kilos ferskvannsørret i fjor sommer, ved og ofte skifte sluk til jeg fant den rette sluken!! Rå opplevelse....


Pierre Theriault, 08.07.2005 15:47:08

Tips til fjellfiske etter ørret

Til Ragnar : mange takk. Litt mer spesifikk (men vi må vel ikke bli for spesifikk!) mener jeg disse områdene : 1) mellom Hunnedalen og Lysefjorden; 2) på vidda mellom Rosskreppfjorden og Knaben 3) rett vest for Svartevatn (Aurahorten området). Med andre ord : høyt liggende områder, noe utenfor alfarvei... Skitt fiske


Ragnar, 08.07.2005 12:53:28

Tips til fjellfiske etter ørret

Etter mine erfaringer så er det ørret i stort sett alle vann i de områdene du spør om,med noen få unntak. Det er lettere å svare mer konkret på dette dersom du spesefiserer området mer nøyaktig,da det er noen vann for eksempel i Sirdalsheiene som er fisketomme,men disse ligger da også temmelig høyt til fjells utenfor alfarvei. Som en tillegsopplysning kan jeg si at det er satt ut Canadisk bekkerøye i de fleste vann i Sirdal,og dette er en minnst like god matfisk som ørret etter min mening.Skitt fiske.


Pierre Theriault, 07.07.2005 15:11:25

Tips til fjellfiske etter ørret

Er det noen som vet om ørret finnes i de aller fleste vannene i Ryfylkeheiane/ Sirdalheiane, eller om det avhenger av geologien (basisk/alkalisk)evt. utsetting eller andre forhold? Fin side


Rino, 02.07.2005 09:05:21

Tips til fjellfiske etter røye

noen som har gode tips til fjellfiske etter røye om sommeren.. Har ikke tilgang til båt, så det er fiske fra land med stang som er aktuelt.. Røya og ørreten i dette vannet er meget sky og var... Vi får en del ørret, men lite røye..


Jan Erik Gilberg, 01.07.2005 20:03:04

Tips til fjellfiske etter ørret

Her var det mange gode tips! Er interessert i tips om fiskeplasser i vann/elver etter ørret helst ikke mer enn 4 timer fra OSLO. Ellers er jeg en ivrig spinner fisker, bruker gjerne små spinnere 2 - 6 gr. Fisker ofte i elver der det er stryk med bakevjer, der kommer spinneren til sin rett. Valg av farge er ikke så nøye da. Takk for en flott side.


Kjell-Roar, 29.06.2005 22:50:23

Tips til fjellfiske etter ørret

Bra side. Har vært en tur i Sømådalen, nærmere bestemt Sømåkvolvet. Et område som består av flere små ørret vann.Vi var der i 3 dager og fisket. Tilsammen ble det tatt over 20 ørret fra 300gr til 1,5kg.Vi tok dem på sluk og mark.Et sted som anbefales til flere. Skitt fiske.


Rolf, 26.06.2005 10:29:12

Tips til fjellfiske etter ørret

Ørreten er som damene!! Når du først har fått dem på kroken bør du håndtere dem bestemt, men med kjærlig hånd! Og de liker alt som glitrer! Vil man ha en stor ørret er vel grunnregelen at man må bruke plenty av timer på å forsøke å lokke å lure. Aldri gi opp når det ser mørkest ut. For akkurat det site kaste i rekken av ofte 1 mill er akkurat det som skal til for å lure den fantastiske ørreten på kroken/flua eller makken.. Jeg har prøvd alle prinsipper som finns. Og noen ganger er det akkurat det som skal til, mens andre ganger er det kun akkurat det motsatte som gir fast fisk!! Ta vare på trua og gleden ved naturen`s gaver til oss hjelpeløse ørretdrømmere! Skitt fiske...


Torgeir Svergja, 24.06.2005 22:35:46

Tips til fjellfiske etter ørret

Har du lyst til å fiske etter ørret i øvre Orkla, og samttidlig være med i konkurranse? Kvikne Ørretfiskefestival avholdes 1.-2.juli. Premier for over 40 000,-. Førstepremie er en LCD-TV med verdi kr. 25 000,- For mer info se: www.kvikne.no


Jan Ove, 23.06.2005 20:17:53

Tips til fjellfiske etter ørret

Hei, lurer på om noen kan svare på hvordan det ligger an med snø på hardangervidda nå. Blir det bart i år?


Pål-Inge Sæbø, 21.06.2005 16:18:33

Jølster

Hei... Jeg skal til Jølster for å fiske i Jølstervatnet helgen 24. til 26. juni. Noen som har noen gode tips og erfaringer fra dette vannet?


Frank Nielsen, 21.06.2005 11:15:47

Sikker ørret.

Anbefaler alle som vil fiske i vann med bare ørret, å prøve et vann som heter Rensjøen. Dette vannet ligger i Sørskogbygda i Hedmark, Mellom Elverum og Våler, i Finnskogen.MArkfiske i dette vannet er helt supert.Ideell plass for teltturister. Stille og fredelige omgivelser.Fiskekort: 50 kr. Døgnet.


Per Frøyland, 17.06.2005 08:59:02

Tips til fjellfiske etter ørret

Får ikke tak i Åsenskjea i Oslo. Kan noen gi meg navnet til produsenten?


Ragnar, 16.06.2005 15:10:58

Tips til fjellfiske etter ørret

Er det noen som vett kordan det e med snø, is og annen mannskit i Sirdalen akkurat nå.Biter Fisken?


Arne B. Ågren, 13.06.2005 09:55:41

Tips til fjellfiske etter ørret

Artig side dette! Droppen blått/sølv til dagfiske hvis du vil bruke spinner.Kobberfarget Tobysluk 7-12 gr. er også bra.Ellers er jo mark/blysøkke en stor favoritt under de fleste forhold.Skitt fiske til allog god fiskesommer:)


Ragnar Sollid Næss, 13.06.2005 09:41:04

Tips til fjellfiske etter ørret

Eg har et problem! Stavangerregionen har så vanvittig mye bra festivaler å by på i denne årstiå, derfor:Nei det blei ikkje fisketur i helgen,før noen timer søndag kveld.Resultat:null fisk. Men nå må det bli full sjerpings,Ikkje så mye mussikk,øl og svir,ut på tur aldri sur.Var forresten grævlig bra konsert med gamle Rogalandsband på Sandnes på lørdag. Traff forresten flere fiskebrødre.


Øivind Mollan, 12.06.2005 16:24:38

Tips til fjellfiske etter ørret

Har lurt på det samme Ragnar. Både mai og juni har vært rekordkaldt. Jeg fisker også mest i fjellet, og der jeg fisker bruker fisket å være best rundt sankthans. Vil tro den kjølige forsommeren har forskjøvet dette i tid. Ble det noe fisk i helga forresten?


Benny, 12.06.2005 03:12:11

Tips til fjellfiske etter ørret

jeg stusser litt over påstanden om at oterfiske må være mer akseptabelt enn dorgefiske...ingen av delene er vel fullverdig sportsfiske! Men dorging er nok mer sportsfiske enn oterfiske!


Ragnar Sollid Næss, 10.06.2005 10:34:48

Tips til fjellfiske etter ørret

Kor blir sommaren av? Nå begynne eg å lura på ka så skjer,siden sommaren glimmre med sitt fravær. Hadde tenkt meg en tur opp i Sirdals/ Setesdalsheiene i helgen,men etter en sjekk på værmeldingen og tatt i betrakning at der ennå er massevis av snø der oppe så står eg over den turen.Ikkje det at eg eg pysa,men kuldegrader og snø kan eg ikkje sei at eg eg særlig begeistra for nå så me nærme oss Midtsommer,det e bare to uger te det. Får finna någen vatn i lavare terreng kor våren har fått godt tak. God helg alle friluftsfolk.Skitt fiske.


merlin, 04.06.2005 01:43:25

Tips til fjellfiske etter ørret

Første kilosen har måtte bøte med livet. Vare en tur på Barmen og fiska Regnbueørret 15 Mai Kaldfornøyelse men dog fornøyelig


Ragnar Sollid Næss, 03.06.2005 17:08:26

Tips til fjellfiske etter ørret

Til Marianne og Ingvild. På 2-3timer er dere eksempelvis kommet langt vestover til Telemark,og der er det flere hytter tilhørende Statskog som dere kan leie for en rimelig penge.Gå inn på deres sider,så finner dere nok flere alternativer. Lykke til med en kjempefin gaveide til pappaen deres.


Marianne og Ingvild, 01.06.2005 22:58:34

Tips til fisketur med familien

Vi vil gi vår fiskeinteresserte pappa en spesiell bursdagsgave. Vi tenkte å ta hele familien med på helgetur til et sted med gode fiskemuligheter - et sted hvor han kan lære oss å fiske. Vi trenger tips om steder (max 3 timer fra Oslo) med hytteutleie til 7-8 personer som har gode fiskemuligheter. Noen som kan hjelpe oss?


marius, 28.05.2005 17:05:14

Tips til fjellfiske etter ørret

40grams sildserluk er i tyngste laget etter min mening.fisker ikke med tyngre sluker enn 15gr selv,men skader ikke å prøve


Corleone, 23.05.2005 10:26:19

Tips til fjellfiske etter ørret

Mange bra tips her inne, spesielt for nybegynnere.Når det gjelder slukvalg så bør flere tenke alternativt. Sildesluker på 18-40gr er svært ofte det som skal til for å lure de virkelig store. Altfor mange står med sluker på 0-10gr og tenker at det er det eneste rette. Så feil kan man ta;-)


Roger Tørriseng, 23.05.2005 01:00:48

Tips til fjellfiske etter ørret

Svar til Mikkel! Røye og fjell/ferskvannsørret er ikke samme fisk.Både røya og ørreten har en egen art som lever i saltvann.I Norge er sportsfiskerekorden for ørret 15,3kg og 8,285kg for røye.


Marianne jente(14), 22.05.2005 14:59:45

Tips til fjellfiske etter ørret

Fisk med riktige farger. 1. Regelen"klart vær"-lysefarger. 2. Overskyet vær"mørke farger. En regel man kan stole på.



Mikkel, 20.05.2005 14:00:28

Tips til fjellfiske etter ørret

Hvad er en stor fjellørret i norge og er en røy samme fisk? Jeg skriver fra Grønland og trænger sammenlignings grundlag!


Stian, 19.05.2005 18:27:52

Tips til fjellfiske etter ørret

god fjellørretsluk? erfaringen min viser at 12 gr aura, rød/sølv er det aller beste på fiske fra 800 - 1000 m. sakte innsveiving. 2004 var året jeg her best i minne. i midtnorge tok jeg stor ørret fra 800g - 2.6 kg. På auraen. lykke til


Stian Milde, 17.05.2005 16:00:44

Tips til fjellfiske etter ørret

suuper side altså.sølvkroken spesial(classic) rød og kobberrød m sorte prikker, er etter min lange erfaring som fisker, den beste ørretsluk som eksisterer.. den tar jeg stor fisk på uansett vær og vind, og hvorhen jeg i landet befinner meg!! har tatt ørret på over tre kilo med denne.. spinnere og alt annet piss, er rett og slett sjanseløs i forhold... gjør som jeg sier og dere vil forstå hva jeg mener...:) Skitt fiske.


Tore, 16.05.2005 15:36:36

Tips til fjellfiske etter ørret

grevlingen har også vist seg effektiv


Roger, 15.05.2005 13:52:10

Tips til fjellfiske etter ørret

Bruker flere typer sluk etter ørreten, menn blank spesial er liksom gromsluken. en på 0,8 og 0,7 i år på den.Fin spalte dette.


Lasse, 29.04.2005 23:04:49

Tips til fjellfiske etter ørret

Mange fine tips her, og mye erfaringer som jeg kan si meg enig i, helt elle delvis. Sjekk ut: (linker hører hjemme på vår linkeside. red) for flere tips og diskusjoner rundt ørret og røyefiske.



Bjørn Morten, 19.04.2005 20:33:54

Tips til fjellfiske etter ørret

Bruk Møresilda 6-15gr på Hardangervidda. Effektivt. Kobber m/sort er det beste!


Lars Braathen, 17.04.2005 14:43:28

Tips til fjellfiske etter ørret

Ingenting som slår en lang markstang med et lite søkke og stor markeklyse i en mellomstor elv.


Ragnar Sollid Næss, 14.04.2005 10:26:39

Tips til fjellfiske etter ørret

Det er med stor intresse jeg leser hva dere mener om hvilke sluker/spinnere som er de beste å fiske med. Min erfaring som lidenskapelig ørret/røyefisker er at det mest forutsigbare er nettopp det uforutsigbare.Med dette mener jeg at en kan aldri forutsi hva fisken vil bite på,og det er nettopp det som gjør dette fisket så fascinerende. Derfor drar jeg alltid på en alt for tung fiskeveske med et bredt utvalg av sluker/spinner/fluer og annet (ufornuftig)krims krams og håper på DEN store fisken,men skitt au,moro e det lell.Skitt fiske.


David B.Wilton, 11.04.2005 13:48:48

Tips til fjellfiske etter ørret

Bruk Vibrax i kobber i femunds-marka.Da tar du alt!



Ragnar Sollid Næss, 05.04.2005 16:31:03

Tips til fjellfiske etter ørret

Årets første ørret tatt. Det blei ikkje tid te fisketur i Påsken i år, men søndag 0304 ble 2005s første ørretfiskedag i ferskvann. Resultet en ørret tatt på Møresilda rød/blank hologram, 10gram. Liavatnet på Ims ser ut te å bli et stadig bedre fiskevann,det e litt lengre mellom kver fisk ,men den e blitt større. Skitt fiske te alle sportsfiskere. Forresten Ørreten veide 450gram.


Kalle, 02.04.2005 23:09:57

Tips til fjellfiske etter ørret

Mange bra tips for de som er uerfarne med fiske. Kommentar til storfisker Arne: har omtrent fisket like mange år og har sett nytten av å lytte, lese og lære. Prøv sort/rød jensen rett etter at isen har gått og blå eller grønn når vannet blir varmere. Siden din har mye bra stoff som er verd og lese, lykke til videre.


Andre`, 30.03.2005 10:11:12

Tips til fjellfiske etter ørret

I fjor sommmer tok jeg ny rekord i stor fisk.....3 kilo....det var helt vilt....så jeg råder dere til og fiske i storsmåvatten....


Cato B, 27.03.2005 17:19:13

Jeg fikk en stooor fisk

i en elv i lillehammer,jeg kastet ut markklysa så litt mot sola og tenkte,dette er en bra fiske dag,det var mye vann i elva plutselig var den der, en ørret på 2,2 kilo jeg ble grise vill kjørte den i en halv time før jeg fikk den opp,jeg hadde krampe i hendene pappa trudde itte på meg når jeg ringte,han hadde rekorden i familien før på 1.8kilo han ble grønn av missunelse,da var sommeren redda...dra til rinna elva i vingrom og fisk på høsten. garantert stoor fisk.


Lars Gunnar Øye, 22.02.2005 01:07:33

Tips til fjellfiske etter ørret

Artig artikkel.Eigen erfaring er at tørrflua kan vera utrulig effektiv, sjølv i vatn som ligg meir enn 1000 meter over blåskjell.Når det gjeld slukar, kva med møreungen, Noregs beste sluk,reis til fjells med ein kvit eller ein blå, og få ditt livs aha- opplevelse!! Om fisken er heilt håplaus, dra fram den største kleppesluken du har i boksen og deng den midtfjords.Får du ikkje fisk på desse tipsa: Reis heim, hiv ut kjetta og vurder ny hobby.


Øivind Mollan, 17.02.2005 22:04:53

Tips til fjellfiske etter ørret

Hva er det som står her som du mener ikke er riktig?


storfisker arne, 17.02.2005 12:01:38

Tips til fjellfiske etter ørret

jeg har vært fisker lenge.....i hele mitt liv på 50 år.....og denne siden går imot alt jeg har lært hittil!!!!! og jeg vet at jeg har lært riktig!


Ragnar Sollid Næss, 09.01.2005 01:04:48

Tips til fjellfiske etter ørret

Trist nyhet for alle fiskeglade Rogalendinger/Agdinger. Direktoratet for naturforvaltning har bestemt at all utsetting av Canadisk Bekkerøye har opphørt med øyeblikkelig virkning allerede i September i fjor. Les artikkel om dette i Avisen Agder. Dette er jo et alvorlig tilbakeslag for et begynnende eventyrfiske for oss sportsfiskere her i distriktet.


Kristian Skjelanger Kvinge, 04.01.2005 19:31:20

Tips til fjellfiske etter ørret

Du bør prøva spinnaren Blue Fox. Etter min erfaring er den ein av dei beste spinnarane


Eirik , 02.01.2005 12:54:34

Tips til fjellfiske etter ørret

Hei! jeg er en helt ny fisker.I sommer skal jeg på fisketur. vi skal fiske fjellørret å denne siden jalp meg godt på veg!!!!! :-) TAKK!!!!!:-):):):)


Tor Høier, 09.12.2004 16:42:48

Tips til fjellfiske etter ørret

Takker for enkel og fin info. En blir aldri utlært, og søker stadig i andres erfaring.


Til 				fotogalleri
Quiz
Hva viser bildet?
Dagens utsagn
Telt på steingrunn gir pukkelrygg
Bokomtale

Terningkast:

Kommentar
Pakkliste
Avstemming

Hva er best på tur?
Telt, ingen tvil
Lavvu, basta
Kommer an på


Søk siste tiden


isfiske
børgefjell
finnmarksvidda
rype
sluk
røye
tolga
vinteren
stabbursdalen
rindal
forollhogna
nordmarka
hardangervidda
telt
saltfjellet
femundsmarka
skjækerfjella
Fjellrype
moh
blåfjell
ørret
atnasjøen
knuter
jakt
sylene
femund
atnasjøen
Storfugl
ørretfiske
finnmarksvidda
alta
røyefiske
kjennetegnene
tiur
rendalen
stor
Femundsmarka
største
porsanger
finse
turtips
fosen
nordfjord
svartisen

Annonse