| Turer |
| Fiske |
| Utstyr |
| Friluft |
| Fluefiske |
| Fotogalleri |
| Bokomtaler |
![]() |
Er du ny her?Velg da "turer" i venstre marg. Der finnes kanskje vårt beste stoff. Slapp av noen minutter – drøm deg bort i bilder - og ta deg gjerne tid til å lese og kommentere. |
|
Nettstedet håper å inspirere de som drømmer seg frem mot fjellvann, multer, ryper og turer i urørt norsk natur
Det er hva vi kaller fjellogfiske....... |
![]() |
Christian Tørriseng, 01.09.2002, 33 kommentarer Når man skal velge en snelle til tradisjonelt norsk turliv er det noen valg man må ta. Åpen haspel, lukket haspel eller multiplikator? |
Kommentarer til artikkel:
Ser litt av hvert tiltrekkes til disse sidene. he he (ref siste kommentar)
Jeg har selv en Abumatic 1075, og den bytter jeg spole raskere på enn på min Shimano Fireblood åpen haspel. Riktig at det blir lange og presise kast. Meget fornøyd med lukket haspel generelt.
Yngling stangen min er uten tvil Berkley SSGS 8 fot 2delt,4-25gramm. Denne stangen bruker jeg både til Ørret i ferskvann, men også i sjøen. En utrolig bra stang som har gitt meg haugevis med gode opplevelser. Skitt fiske.
Berkly Series one eller speedmaster???
jeg står mellom å kjøpe Berkley series one 3-delt 10fot 2-12gr eller Shimano Speedmaster 2-delt 8fot 3-12gr. Noen som har noen formeninger om hva jeg burde kjøpe?
Har kjøpt VX Machine(haspelsnelle)fra Jaxon Norge og jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet fra nå av. Utrolig mye bra snelle for pengene!
Enig, Fireline kan være en drøm å fiske med, men også et mareritt;) Fireline er sterkere enn nylon på et mothugg. Nylon er imidlertid mer robus mot slitasje.
Når det gjelder de forskjellige snellene, er jeg kanskje en som har ordnet dette på en noe spesiell måte. Multiplikatorsnella har jeg benyttet meg av i forbindelse med "Dregging". Her snakker jeg om å dregge etter Mjøsørreten. Her kan du oppnå å få stor fisk, og til dette fisket syntes jeg at denne snella passer helt utmerket. Til annet fiske, når jeg f.eks er i fjellheimen, benytter jeg meg av åpen haspelsnelle. Dette er etter min mening en meget sikker og god snelle. Når det gjelder den lukkede snella, har den absolutt hatt sin misjon. Denne snella benyttet jeg da jeg var nybegynner med tanke på haspelutstyr. Mine barn har også benyttet seg av slike sneller i opplæringsøyemed. Disse snellene er stort sett problemfrie for barn. men for all del. hvis du syntes den lukka haspelsnella fungerer best for deg, -så bruk den. Når det gjelder sene, har jeg brukt fireline de 2 siste sesongene. Denne sena gir lange kast og er utrolig sterk.
Jeg begynte med fisking med lukket haspel av typen ABU Abumatic 330, som er lillebroren til klassikeren 350. (Den lille har mindre spole, og har heller ikke snørepåleggerfunksjon.) Det er riktig som det sies at for presisjonskast så er det vanskelig å slå lukket haspel. Det som er feil derimot er at lukkede haspler ikke fåes med utskiftbar spole. ABU`s nyere 875 og 1275 har verktøyfri spoleskift. Skitfisk!
Har prøvd allt og har kommet til at Fireline er den beste muultifilamentsenen i markedet.Har Stella FG 2500 som snelle,Fenwick stang 10,6 fot og 0,10 Fireline.Dette er kjemperedskap for ferskvannsfiske.
Okuma platinum er jo billig - under 100 for 200 meter snøre.Så lav lønn har du vel ikke at du svir av alt på det kjøpet.Har fisket med Okuma, fireline mm men nå gått tilbake til vanlig gammeldags nylon.Litt kortere kast men til å stole på (gir rett svikt i snøret ved kjøring av fisk og er usynlig for fisken
jeg lurer på om okuma platinum er no bra? je har hørt rykter om at det er en av de beste senene som er laget. skal jeg bruke lønna mi på denna sena?
at whiplash er tynnare enn andre sener er pisspreik. whiplash er faktisk tjukkare enn andre sener med same oppgitte diameter. dyr er den òg. prøv super z-dynema frå www.ti-leidland.no . mykje sene for pengane. tynnare, billegare og mykje betre enn whiplash. etter ei stund byrjar flettinga i whiplashen å bli svak, så sjansen for floke aukar.
whiplash pro er best! den fliser ikke, og er glattere og tynnere enn alle andre sener
Bruk av fireline på multiplikatorsnelle går ikke. Sena graver seg ned og resulterer i bråstopp og tapt sluk som resultat.
Har 4 Shimano-sneller, 3 med S-system. Har prøvd forskjellige multifilamentsener. Har funne ut Super-Z Dynema fra ti-leidland.no har best holdbarheit er tynnast, rundast og mjukast. Det er betre enn Power Pro, Fireline, Whiplash osv...
Terje A. Trondheim, 28.10.2005
Bygg stanga sjøl! Finnes billige klinger for bygging av fluestenger bla. hos HS import. Er selv ihuga fluefisker men på en lengre fjelltur er en haspelstang uvurderlig for spinner og sluk men også mark og i noen tilfelle rett og slett en fluedupp. Kjøp et firedelt emne i samme snøreklasse som fluestanga du normalt bruker, bruk enbente ringer og lag et korkhåndtak med glideringer slik at du kan bruke en lett haspelsnelle eller fluesnelle. Skulle uhellet være ute med fluestanga har du her en glimrende reservestang som kanskje berger turen. Den er kort sammenslått og med en lett tube glir den lett ned i ryggsekken. Går du og fisker med flue og ingenting skjer kan du i løpet av minutter skifte snelle og prøve spinneren eller marken. God tur - skitt fiske.
Jeg bruker stella 2500 på en shimano technium 300L.der stang og snelle har en vekt på ca 450 gram..når det kommer til sene. Har brukt fireline 0,12,syns det er et ok snøre,men pris samsvarer ikkje med holdbarhet..et tips test shimano sitt technium snøre,holdbart og gode kaste-egenskaper..Det er jo altid med fluestang au... ;-)
Har de 2 siste sesongene brukt Power Pro o.15 til fiske i fjellvann. Min erfaring er at dette er en mye bedre line en Fireline på alle måter, den er glattere og fliser ikke. Skjøter alltid på en 1mtr lang 0.25 fortom. Har aldri hatt problemer med å skjøte fiber med nylon, bruk blodknuten.
Nils Oskar Søgaard, 24.01.2005
Jeg bruker Beastmaster stang, og snelle en super 1500GT-RA, det er lett utstyr å ha med seg på tur........
Ragnar Sollid Næss, 18.01.2005
Helt enig Arne L. Fireline kan skremme fisken,særlig i klare fjellvann,nettopp derfor bruker jeg Fluor Carbon i ett par meters lengde som fortom. Dette er jo det samme prinsippet som fluefiskere praktiserer,uten sammenligning forøvrig.
Når det gjelder snelle så har jeg ei Stradic FA 1000. Synes haspelsneller med frontbrems er best
Må man ha Fireline i det hele tatt ?. Klart vi får et snøre med god bruddstyrke og vi kan dermed gå ned i tykkelse, men jeg tror denne viser for godt, og skremmer fisk.
Ragnar Sollid Næss, 16.01.2005
En kommentar til Christian Bråttum: Det byr ikke på problemer i det hele tatt å skjøte Nylon sene eller Fluor Carbon til Fireline. Dette har jeg gjort i flere år og opplever sjelden blacklash, og om jeg gjør det er det ikke på grunn av dette. Men som tidligere nevnt, Berkley har de beste stengene,til Fireline,og dette er nok ikke tilfeldig.
Jeg bruker ikke multiplikator snelle til fjellfike jeg heller.. da holder jeg meg til haspelsnella
Christian Tørriseng, 12.01.2005
Svar til Fireline, nylon og skjøting
Personlig bruker jeg stort sett alltid en god lukket haspelsnelle for fjellfiske med sluk, spinner og dupp. Det gir lavere status kanskje (urelevant for meg), men mindre backlash, og uten tvil hakket bedre presisjon i kastene en en multiplikator. Knuten du må bruke for å knytte sammen to sener uten for stor klump (som fører til backlash) er en båtmannknop men med flere runder (ca 4) før du strammer knuten. Deretter må man kutte de løse endene så nær knuten som mulig. Denne fungerer bra for mitt vedkommende, men det fins sikkert andre knuter som er bedre, eller iallefall som andre mener er bedre...
Hei! En ting jeg lurer på som Christian Tørriseng skrev over her.. "Et tips når det gjelder bruk av fireline er å bytte ut ca 3 stanglengder av den ytterste senen med vanlig nylon" Hvordan greier du dette? Hvis det er fiske i saltvann, skjønner jeg det. Men hvis du skal fiske "edelfisk" (Ørret,Røye,laks,osv), skjønner jeg ikke hvordan du fikser dette. Jeg har liten tro på at man klarer og "skjøte" to forselling snører sammen på denne måten med en "virvel" eller en knute uten at man ender opp med NM i backlash! Men jeg du har rett på en måte.. Du vil få flere hugg, det er sikkert! Men et lite Tips.. Jeg har ikke testet dette selv, men jeg fikk en sene av en kamerat som heter "Power Pro" Denne skal vist være mye bedre enn Fireline da den tåler mer slitasje ved kast og ikke synes så godt i vannet slik Fireline gjør. Fireline og også en tendens til og "flise seg opp" etter en stund. Et lite tips til, er at hvis man skal benytte seg av Power Pro lina, er det en fordel om man spolet på litt vanlig nylon innerst "backing" dette er ikke en backingløsning, men det er kun fordi at Power Pro lina er ganske glatt og vil derfor sitte bedre i snellehuset.
Dette høres bra ut Ragnar. Fisketur er jeg alltid klar for og de nevnte områdene høres forlokkende ut. God Jul!
Ragnar Sollid Næss, 06.12.2004
Min erfaring e at fortom på 1-2meter av Fluor Carbon e det besta,litt dyrere, men pyttsan ka betyr vel det så lenge det resutere i mer og større fisk,(ørret/røye).P.s.ka med en fisketur te våren Christian eg e fraog bor i Stavanger,og e brukbart kjennte i Hjelmelandsheiene,Sirdal-Setesdalsheiene,Gjesdal, Bjerkreim,o.s.v.
Christian Tørriseng, 06.12.2004
Takk for gode erfaringer der. Et tips når det gjelder bruk av fireline er å bytte ut ca 3 stanglengder av den ytterste senen med vanlig nylon. Dette hovedsaklig for å skape mer strekk i senen (fireline er for stramt til å berge fisken), i tillegg til at nylon tåler litt mer bank og også er en aning mer usynlig i ferskvann. Dermed får man flere hugg, flere fisk på land og lengre levetid på snøret.
Ragnar Sollid Næss, 06.12.2004
Når det gjelder valg av snelle og snøre, så er det ikke tvil om at valg av stang også har en avgjørende betydning.E g har null erfaring med multiplikator sneller, men sånn Eg har oppfatta det,så kan du ikkje bruga Fireline på disse, mens om du velge Berkley stenger med ringer av Titan/Rustfritt så blir slitasjen mye mindre enn stenger med keramiske stangringer.Dette er utifra egne erfaringer og Mellom 70 og100døgns fiske etter ørret i året.
Legg inn kommentar.
|
QuizHva viser bildet? |
Dagens utsagnEn tung sekk bygger moralen |
Bokomtale![]() Terningkast: |
KommentarPakkliste |
Avstemming
|
Søk siste tiden
isfiske
|